Hoe voetproblemen voorkomen?

Loop nooit op blote voeten. Bescherm uw voeten door het dragen van ruime leren schoenen met de juiste pasvorm. Draag wollen kousen of sokken zonder harde naden en ze mogen ook niet knellen. Inspecteer dagelijks uw voeten, ook de onderkant, desnoods met een spiegel. Let daarbij op huidletsel, verkleuringen, kloofjes, wondjes tussen de tenen; die moet u onmiddellijk laten behandelen. Loop niet te lang achter elkaar, dit in verband met blaren. Controleer uw voeten na een lange wandeling. Voer geen badkamerchirurgie uit, gebruik geen scheermesjes, naalden, raspen, om uw eelt of likdoorn te verwijderen. Raadpleeg altijd uw pedicure. Controleer uw schoenen vooraleer u ze aantrekt. Ga daarvoor met de hand in de schoen en voel op eventuele oneffenheden, steentjes,..... Was dagelijks uw voeten met lauw warm water. Controleer de temperatuur met uw hand of elleboog. Droog uw voeten goed af en vooral tussen de tenen. Vermijd het gebruik van talkpoeders, spraydeodorants,...; deze zijn vaak agressief voor de huid. Er bestaan voetverzorgingproducten die speciaal op de voet afgestemd zijn. Knip de nagels recht en niet te kort. Gebruik daarvoor het liefst een schaar met ronde punt om de kans op wondjes te vermijden.

Gebruik nooit een warmwaterkruik in bed, dit in verband met gevoelloosheid. Gebruik liever een kersenpitkussen of draag wollen sokken/kousen. Wanneer u schoenen gaat kopen, doe dit op het eind van de dag (voet is dan meest gezwollen) en met sokken die goed aangepast zijn aan je voeten en type schoen (dikke sokken bij sportschoenen, dunne bij stadsschoenen). Een goede schoen is soepel, licht in gewicht en van leer. De schoen heeft liefst veters omdat ze de hiel goed op hun plaats houden en een antislipzool die niet te dik is. De schoen mag niet knellen rond de middenvoet maar mag ook niet te ruim zitten.

Wist u dat ...

Hielspoor

Hallux valgus

Hamertenen vrouwen 4 keer zoveel last hebben van hun voeten dan mannen? de voet een ingewikkelde structuur is die bestaat uit 26 botten, die bijeen gehouden worden door 107 ligamenten en 19 spieren en pezen? de 52 beenderen van beide voeten samen een kwart vormen van alle beenderen in je lichaam? uw voeten ongeveer 250.000 zweetklieren bevatten die ruim een kwart liter vocht per dag afscheiden? een gemiddeld persoon 8000 tot 10.000 stappen per dag neemt? dat wandelen de beste oefening is voor uw voeten? Het helpt ook bij uw totale gezondheid doordat de bloedsomloop gestimuleerd wordt. dat de conditie van uw voeten een afspiegeling is van uw totale gezondheid?

De eerste symptomen van ziekte en afwijkingen zoals arthritis, diabetes,neurologische, hart-en bloedvaatproblemen vaak als eerste optreden aan de voeten? als je voeten pijn doen ongemerkt je houding kan veranderen? Daardoor kunnen weer knie-, heup-, rug en nekklachten ontstaan. uw schoenen het beste in de middag kunt kopen? Dan zijn de voeten een beetje opgezwollen en passen ze altijd goed. u uw nagels altijd recht moet knippen met een nagelknipper? dat er meer mensen zijn die hun voetklachten NIET laten behandelen dan WEL en het dan eindigt met zware problemen?